Schweig | Healthy Marketing | Hot: aandacht voor de patient in het verpleeghuis
16873
post-template-default,single,single-post,postid-16873,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Hot: aandacht voor de patient in het verpleeghuis

Hot: aandacht voor de patient in het verpleeghuis

De laatste dagen is er veel te doen over de zorg voor de patiënt in het verpleeghuis.

De klant centraal? De patiënt centraal? De mens centraal?
Eigenlijk is het triest om te lezen dat er nu naar de wensen van de patiënt moet worden gekeken. Wat is er dan de laatste decennia gebeurd in de zorg? Ik kan me niet voorstellen dat verpleegkundigen en verzorgenden geen aandacht voor de patiënt willen hebben. Wat houdt hen af van waarom zij waarschijnlijk ooit voor hun vak hebben gekozen?

En hoe moet het roer nu om om dit te verwerkelijken? ‘Er wordt geld beschikbaar gesteld voor meer aandacht voor de mensenrechten en een menswaardige behandeling die onder andere bestaat uit een zinvolle daginvulling.’
Dit alles lijkt haaks te staan op de bezuinigingen in de zorg en de participatiemaatschappij. Of moet het roer echt om en een geheel nieuwe wind waaien door de zorg? Tijd voor vernieuwing lijkt mij. Andere tijden en een andere aanpak.